Hem

Googles rankningsfaktorer

Googles mål är att visa användaren det bästa och mest lämpliga resultatet för sin sökfråga. För att utvärdera en URL: s relevans använder Google cirka tvåhundra så kallade rankingfaktorer, varav endast ett fåtal har officiellt bekräftats. De flesta hålls låsta av Google för att förhindra manipulering. Tack vare uppdateringar i Googles algoritm ändras viktningen av de enskilda faktorerna om och om igen. Ändå visar utvecklingen de senaste åren tydligt vad som är viktigt för en bra ranking:

  • Innehåll: Webbplatsens innehåll måste vara av god kvalitet och matcha användarens sökfråga.
  • Tekniska faktorer som en tydlig webbplatsstruktur eller en väl utvecklad intern länk har en gynnsam effekt.
  • Bakåtlänkar, dvs länkar från andra webbplatser, hade ett större inflytande tidigare, men bör inte underskattas idag. Kvaliteten på bakåtlänkarna är avgörande.
  • Användarsignaler: Deras inflytande är fortfarande kontroversiellt, men en webbplats tenderar att rankas högre om den klickas oftare än andra eller om dess användare återvänder till Google-sökning mindre ofta.
  • Användbarhet: Det är också viktigt att användaren känner sig bekväm på din webbplats, kan navigera bra och ladda sidor snabbt. För detta ändamål introducerar Google en ny rankningsfaktor.

Dessutom beror visningen av sökresultat också på respektive användares beteende och situation. Sidor som han besöker ofta visas högre upp än andra. Platsen för användaren spelar också en roll, till exempel när man letar efter platsrelaterade tjänster eller erbjudanden (t.ex. restaurang, bilverkstad, frisör). Här spelas erbjudanden helst ut för honom i närheten av honom. Detta kallas personliga sökresultat.

SEO-mått: Onpage och Offpage

Som du kan se spelar många faktorer en roll om du vill ranka bra i sökmotorerna. SEO består därför av olika åtgärder. Så du kan grovt skilja mellan onpage och offpage SEO. Onpage SEO hänvisar till alla åtgärder som implementeras på din egen webbplats, till exempel anpassning av texter, optimering av webbplatsstrukturer eller tekniska ändringar på webbplatsen. Offpage SEO inkluderar de åtgärder som sker utanför din egen webbplats. Detta inkluderar framför allt länkbyggnad där bakåtlänkar ställs in från andra webbplatser till din egen webbplats.

En bra SEO-strategi består av många enskilda byggstenar som måste kopplas samman för att lyckas på lång sikt. Även om enskilda åtgärder redan kan uppnå framgång kan hela potentialen utvecklas endast om det övergripande paketet är rätt. Följande moduler bör därför alltid kontrolleras och optimeras vid behov.

Rykteshantering

Sökmotoroptimeringar är mycket viktig men det är också viktigt att dina potentiella kunder får upp en positiv bild av ditt företag när de söker på ditt företag. Detta kan man fixa med något som kallas rykteshantering.